Als staatssecretaris Eric Wiebes zijn plannen rond de bijtelling voor lease-auto’s erdoor krijgt, zijn plug-in hybrides en ander zuinige auto’s straks veel minder interessant. Maar hoe zit het op de tweedehandsmarkt? Kun je die auto’s een paar jaar later voor een prikkie op de occasionmarkt kopen? Z24 zocht het uit.

De staat wil sinds 2008 het rijden in schone en zuinige auto’s stimuleren. Die schone auto’s komen daarom in een aparte bijtellingscategorie voor leaserijders. Bijtelling is, voor wie het was vergeten, het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je optelt bij je brutoloon als vergoeding voor privégebruik.

Sinds een aantal jaren zijn vooral zuinige benzine- en dieselauto’s, waarover je maar 14 procent in plaats van de standaard 25 procent bijtelling hoeft te betalen, uitermate populair onder leaserijders.

Aangezien leaserijders jaar na jaar ongeveer goed zijn voor de helft van alle nieuw verkochte auto’s, betekent het een feest voor elke autofabrikant die een dergelijke auto in zijn assortiment heeft.

Leasecontracten lopen meestal tussen de drie en de vijf jaar. De leaseauto’s komen daarna op de occasionmarkt terecht. En omdat leaserijders de afgelopen jaren massaal voor bepaalde modellen kozen, domineren die auto’s het aanbod op de occasionmarkt. Vraag is dus : zorgt het grote aanbod van die auto’s voor een lage prijs?

Populairste leaseauto's

Om daar achter te komen, verzamelde Z24 zo'n 200.000 auto's die in mei werden aangeboden op occasionsites Autotrack en Autotrader. Auto's met een vraagprijs onder de 500 euro zijn uit de inventarisatie gehouden, net als auto's jonger dan twee jaar. De prijzen die in dit artikel worden genoemd, zijn vraagprijzen.

Op basis van de jaarcijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen zijn de populairste leaseauto's vanaf 2008 geïnventariseerd. Z24 stelde op basis van deze cijfers een lijst op van auto's die tussen 2008 en 2012 minimaal één jaar bij de top 10 meest geleaste auto's stond.

De eerste van deze leaseauto's kwamen de afgelopen jaren op de occasionmarkt. De meeste auto's zijn dan ook hoogvliegers in het aanbod op Autotrack en Autotrader.

Leaseauto sneller minder waard

De auto's die het meest werden geleast, blijken jaarlijks ruim een procentpunt meer in waarde af te nemen dan de andere auto's. Van de 'populairste auto's van de zaak' gaat gemiddeld 13 procent van de waarde af. De gemiddelde occasion die niet massaal werd geleast daalt jaarlijks met 12 procent in waarde.  Dat lijkt weinig uit te maken, maar over meerdere jaren tikt het verschil wel degelijk aan.

Wel zijn er uitzonderingen. De Volkswagen Golf is waardevaster dan de overige ex-leaseauto's. De Toyota Prius steekt er ook iets bovenuit; in lijn met eerder onderzoek van Z24, waaruit bleek dat deze hybride auto verrassend waardevast is.

Maar dat zijn dus de uitzonderingen die de regel bevestigen. Alle andere populaire leaseauto's nemen fors meer in waarde af dan de gemiddelde niet-leaseauto. Zie onderstaande grafiek.

Een van de oorzaken is dat er relatief veel grote middenklassers tussen de populaire leaseauto's zitten. Dat type auto daalt altijd wat sneller in waarde zo bleek uit eerder onderzoek van Z24. Occasionkopers hebben namelijk liever een kleintje.

De Ford Mondeo, Peugeot 508 en Volkswagen Passat zijn allemaal van die middenklassers, en nemen dus van de populaire leaseauto's het snelst in waarde af. Om echt te kunnen bepalen of het fiscale voordeel van een paar jaar terug na-ijlt op de occasionmarkt, hebben we de populaire leaseauto's ook in hun eigen klasse vergeleken.

Wat doet een auto in zijn segment?

Twee van de populairste leaseauto's behoorden tot de compacte klasse: de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Deze auto's zijn vergeleken met onder meer de Fiat Punto, Ford Fiesta, Opel Corsa, Renault Clio en de Peugeot 206 en 207. Zowel de Volkswagen Polo als de Seat Ibiza nemen gemiddeld sneller in waarde af dan de andere compacte auto's.

Van de populairste leaseauto's zijn er zes compacte middenklassers. Zij zijn vergeleken met onder meer de Volvo V50, Seat Leon, Citroën C4 en de BMW 1. De populaire leaseauto's Volkswagen Golf en de Audi A3 zijn in deze klasse waardevaster dan de andere compacte middenklassers. De Renault Mégane daarentegen, verliest opvallend snel aan waarde.

De overige populaire leaseauto's zijn middenklassers. Die zijn vergeleken met onder meer de Mercedes-Benz C-klasse, Opel Vectra en de Citroën C5. Onder de middenklassers zijn de Skoda Octavia en de Toyota Prius opvallend waardevast. De Ford Mondeo verliest juist relatief snel zijn waarde.

Conclusie: het onevenredig grote aanbod van bepaalde modellen kan er inderdaad toe leiden dat die auto's relatief goedkoop op de kop te tikken zijn. Dat geldt zeer zeker voor de ooit voor leaserijders erg goedkope Renault Mégane, maar ook voor een kleintje als de VW Polo. Maar van een wetmatigheid - toen lage bijtelling, nu een lagere prijs - is geen sprake.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl